Últimament estem consolidant les sortides amb la bici de carretera cada dissabte.
Una assignatura pendent que tenim al grup, i en general la gent que va amb bici de carretera, es que no sap fer relleus...
El relleu és un canvi en la primera posició de l'equip, o grup en qualsevol altre cas, que es produeix quan el corredor que l'encapçalava es desvia lateralment per deixar-se avançar per la filera de companys que el segueixen i passa a col·locar-se darrere de l'últim.
Dit així, el relleu no sembla tenir més importància, però la seva execució revesteix caràcters de gran tècnica per a la perfecta sincronització i rendiment de l'equip.
El corredor rellevat ha de separar-se del grup perquè aquest no es vegi obstaculitzat en el moment de l'avançament i en aquest breu lapse, entre l'abandó de la primera posició i tornar a l'última, el corredor rellevat, col·locat a la dreta o esquerra del grup-segons bufi el vent o segons s'acordi per la seguretat del grup, "baixarà" a l'última posició per recuperar-se del esforç.
El primer a tenir en compte és quin tipus de relleus es realitzaran si en línia o relleus rotatoris (dues files). Normalment depèn del recorregut, si és pla i amb bones rectes millor és en línia. Si el terreny és trencat, amb nombroses corbes i rectes no molt llargues, possiblement els relleus rotatoris siguin més convenients.
RELLEUS EN LÍNIA: un corredor va tirant i els altres a roda en fila d'un, s'aparta per deixar el relleu a un altre company i es col·loca en l'última posició dels que relleven, així successivament. Poden ser:
- De cicle curt (30 a 60 seg.) Més utilitzat en grups nombrosos, que porten una velocitat constant i sense grans canvis de ritme. No exigeix esforços màxims i la recuperació és breu.
- De cicle llarg (2 o 4 min.) S'utilitza sobretot en grups reduïts, amb diferències físiques apreciables entre els components, per la qual cosa permet que cadascú estableixi el temps de relleu que s'adeqüi al seu estat de forma, mantenint la velocitat constant durant el major temps possible i quant s'adoni que la seva velocitat disminueix, ha de deixar pas al següent corredor.
RELLEUS DOBLES: La modalitat anomenada "Doble", que com observareu és el mateix que la "en línia" però amb dues files i els ciclistes davanters després d'acabar la seva feina "cauen", un a dreta i un altre a la seva esquerra, fins incorporar-se al rebuf de la resta.
RELLEUS CIRCULARS: el grup va en dues files i el corredor que va al capdavant s'aparta i deixa la primera posició a què ve després, deixant-se caure al final del grup poc a poc, comparteix la roda amb el qual va tirant i amb els que li tocarà a continuació el relleu. En arribar al final del grup es posa a cua fins que li torna a tocar el relleu. Es fa per un espai de temps molt curt, de 5 a 10 segons.
RELLEUS AMB VENT CREUAT : És la formació que cal adoptar davant el vent creuat i només podem emprar-la en cursa (si la carretera està tancada al trànsit). D'aquestes posicions surten els temibles "ventalls", que tants triomfs van donar als coneixedors d'aquesta tècnica per a disgustos dels menys hàbils i menys rodadors....
Punts importants a tenir en compte:
1. Evitar en el possible els relleus a la part final d'un repetjó o abans de començar un revolt, és millor acabar la pujada i si veus que no vas a poder mantenir el ritme imposat fins al cim, apartar-com més aviat.
2. Després de fer el relleu, tracta de pujar un pinyó respecte al que portaves quan anaves tirant.
3. Mantenir una velocitat constant, no et posis a més velocitat de la que porta el grup quan facis el relleu.
4. Disminuir la velocitat en rotondes, corbes o creus per evitar talls en el grup.
5. Si veus que no aguantes la velocitat del grup fes els teus relleus més curts o descansa cua.
6. Si no vas a donar relleus, és millor que et quedis a cua de grup intentant no molestar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada